Што то за хлопец, што за дзяўчына
Вера ў каханне і вернасць каханню... Шчасцем поўніцца існаванне, калі гэтыя святланосныя пачуцці яднаюцца.
А між імі — прага кахання. Яна і вярэдзіць юначыя душы, і верхаводзіць імі. Тады бураломам ідзе ўсё наўкола. Супярэчнасці кахання яскрава перададзены ў вакальным творы "Што то за хлопец, што за дзяўчына". Неадольнае імкненне быць разам прымушае закаханых вырвацца з-пад бацькоўскай апекі, быць смелымі і знайсці прытулак нават ля млына — таямнічай мясціны, дзе, паводле павер'яў, ліхая сіла гуляе па начах...
Вернасць каханню ўслаўляецца ў песні "Што то за хлопец, што за дзяўчына". Апошнім часам лічаць, што музыку да гэтага вакальнага твора напісаў Сымон Рак-Міхайлоўскі (1885—1937), паклаўшы ў яго аснову народную баладу (сюжэтам яна нагадвае меладраматычныя аповесці, асабліва ўкраінскія, з ХІХ стагоддзя.) Ён, як педагог (скончыў Маладзечанскую настаўніцкую семінарыю і Феадасійскі педагагічны інстытут) і грамадска-палітычны дзеяч, добра разумеў сутнасць кахання, яго гаючую сілу і дабратворнае ўздзеянне на стваральнае развіццё людскіх дзеяў. Тым больш што імклівы рэвалюцыйны ўздым у краіне запатрабаваў самаадданасці ад грамадоўцаў і адначасова іх рамантычнай узнёсласці. Дзейснай дапамогай тут выступаюць новыя лірычныя песні: і зместам, і музычным афармленнем (гарманічным спалучэннем фальклорных традыцый і рамансавых рысаў) мусяць быць блізкія для ўспрымання гараджанамі.
На пачатку 1920-х гадоў Сымон Рак-Міхайлоўскі знаходзіўся ў цэнтры нацыянальнага асяродку гродзенскай інтэлігенцыі. Працуючы школьным інспектарам у Гродзенскім аддзеле народнай адукацыі (і выкладчыкам матэматыкі ў Гродзенскай беларускай гімназіі), а потым дырэктарам Барунскай настаўніцкай семінарыі, ён спрыяў пашырэнню нацыянальна-культурных новаўвядзенняў. У гэты ж час ён, кампазітар-аматар, паклаў на музыку верш "Раманс" ("Зорка Венера") М. Багдановіча (прыклад таму падаў Ян Тарасевіч, выпускнік Пецярбургскай кансерваторыі, які тут выкладаў музыку ў беларускай гімназіі: ён першы з кампазітараў звярнуўся да паэзіі М. Багдановіча, Я. Коласа, Ф. Багушэвіча). Моцны нацыянальны зарад нясе і песня "Што то за хлопец, што за дзяўчына". Музычныя арыгіналы вакальных твораў Сымона Рак-Міхайлоўскага не зберагліся. Існуе шэраг іх апрацовак, зробленых прафесійнымі кампазітарамі.
...На ўшанаванне памяці мужнага патрыёта ў роднай вёсцы Максімаўцы, што на Маладзечыншчыне, усталяваны памятны знак — камень з мемарыяльнай дошкай, яго імем названа адна з вуліц у Маладзечне. Аднак самы магутны помнік — гэта песні. А тое, што яны сталі народнымі, — найлепшая адзнака для працы стваральнікаў, самы паспяховы вынік іх творчай дзейнасці.
Што то за хлопец, што за дзяўчына
Што то за хлопец,
што за дзяўчына
У поле пад вечар выходзяць
І, прытуліўшысь там каля млына,
Ночкі спакойна праводзяць.
Яна ўцякае з бацькавай хаты,
Хлопец з зялёнага гаю.
Дзяўчына з вёскі. Гэляй завецца,
Хлопца як зваць — не знаю.
Ён ёй штось шэпча,
быццам кахае,
Нібы любую дзяўчыну,
І кожны раз ёй ўсё паўтарае:
— Міла, не плач, не пакіну!
Мілая Гэля, мая кахана,
Ты мне за ўсё даражэйша,
Тут каля млына сон нас
не зморыць,
Ночка для нас дня яснейша!
Дзяўчына рада, жмецца, цалуе
І пры ім ўсё забывае:
Дома ніколі ўжо не начуе,
Дома спакою не мае...
Месяц за хмары ўжо захіліўся,
Зоркі усе пахавалісь.
Толькі ля млына
свет запаліўся —
<І>Вочы дзяўчыны смяялісь.
Апошнія два радкі кожнай страфы паўтараюцца.
Падрыхтаваў Міхась ШАВЫРКІН
¢