У РЭЗАНАНСЕ

Источник материала:  

Карэспандэнт "Звязды" Мiкола Тамашэвiч адшукаў вучня знакамiтага мастака Івана Хруцкага

ДАВЕДКА

Сяргей Мiкалаевiч Чарцiлiн нарадзiўся ў Мiнску 30 лiстапада 1973 года. Па атрыманнi сярэдняй адукацыi закончыў Мiнскi архiтэктурна-будаўнiчы тэхнiкум i мастацка-графiчны факультэт Вiцебскага дзяржаўнага ўнiверсiтэта. Пазней выкладаў у БДПУ iмя Максiма Танка — цяпер працуе ў тэхналагiчнай гiмназii № 13 г. Мiнска.

Сергiюш — прызнаны майстар жывапiсу, сябар моладзевай секцыi Беларускага саюза мастакоў, нязменны ўдзельнiк мiжнародных i айчынных выставаў. Сярод шматлiкiх выставаў можна назваць вiцебскiя "De factum" ды "Жывапiс i Rock-n-Roll", а таксама мiжнародныя праект "GLEЙNA", выставы ў Аўстрыi i Латвii ды мастацкiя фестывалi "Panton", прымеркаваныя да Славянскага базару. Работы мастака ўпрыгожваюць шматлiкiя прыватныя калекцыi не толькi нашай краiны, але i Францыi, Польшчы, ЗША, Аўстрыi, Расii, Iзраiля, Германii, Канады i iншых. Цяпер мастак займаецца не толькi традыцыйным жывапiсам, але i iнтэр'ерамi; некалькi гадоў таму ўдзельнiчаў у рэстаўрацыi Кацярынiнскай царквы ў Мiнску. Сёння Сергiюш — яркая фiгура ў культурным жыццi Беларусi.

У РЭЗАНАНСЕНа пачатку надыходнага года знакамiтаму беларускаму мастаку Iвану Хруцкаму, талент якога засланiў нават славутых галандскiх творцаў, спаўняецца 200 гадоў ад дня нараджэння. Сёння нават цяжка ўявiць нашага суайчыннiка, якi б не чуў пра гэту "апору" айчыннага мастацтва — i тым не менш, мала хто ведае пра творчасць самога мастака, а тым больш пра яго не менш таленавiтых наступнiкаў... Але ж сёння ў нас ёсць унiкальная магчымасць пагутарыць з чалавекам, якi сваiм прафесiйным развiццём абавязаны, перш-наперш, самому Iвану Хруцкаму: яго бачанню рэалiстычнай творчасцi i беларускасці сюжэтаў.

Сяргей ЧАРЦIЛIН — беларускi мастак трэцяга тысячагоддзя, якi, тым не менш, арыентуецца ў сваёй творчасцi на выбiтных майстроў царскага перыяду ў Беларусi. Некалi захапiўшыся ў школе творчасцю "малых галандцаў", а пазней пабачыўшы воляю лёсу экспазiцыю ў яшчэ на той час невялiкiм Мастацкiм музеi ды паабяцаўшы свайму iснаму сан-сэю ў мастацтве "перамахнуць" самоага знакамiтага беларуса, наш герой ужо трацiну свайго жыцця iдзе разам з Iванам Хруцкiм.

— беларускi мастак трэцяга тысячагоддзя, якi, тым не менш, арыентуецца ў сваёй творчасцi на выбiтных майстроў царскага перыяду ў Беларусi. Некалi захапiўшыся ў школе творчасцю "малых галандцаў", а пазней пабачыўшы воляю лёсу экспазiцыю ў яшчэ на той час невялiкiм Мастацкiм музеi ды паабяцаўшы свайму iснаму сан-сэю ў мастацтве "перамахнуць" самоага знакамiтага беларуса, наш герой ужо трацiну свайго жыцця iдзе разам з Iванам Хруцкiм.

Наша размова пачынаецца ў невялiкай майстэрнi. Тут, здаецца, усё дыхае гiсторыяй, творчасцю i жартамi, без якiх анiякi крэатыў, проста немагчымы. Вунь, бачу, усе сцены ледзь цi не цалкам закрытыя дзясяткамi малюнкаў, а вунь — старажытныя лiхтарыкi ды лямпы, сабраныя з усёй этнiчнай Беларусi, калекцыя акустычных музычных iнструментаў i розных шкляных вазончыкаў ды савецкай культавай атрыбутыкi. А на палiцах — вершы самабытных паэтаў нашай Бацькаўшчыны... I я, пацягваючы гарбату з сапраўднай "чыгуначнай" шклянкi з падшклянкам, заядаючы агрэставым варэннем, працягваю нашу размову першым тэматычным пытаннем:

— Пане Сергiюш, распавядзiце, калi ласка, аб Iване Хруцкiм! Чаму яго творчасць — своеасаблiвы брэнд Беларусi за мяжою?

— Вядома, наш знакамiты мастак не проста так з чыстага аркуша паперы пачаў свой творчы шлях. У гэтым сэнсе, безумоўна, Iван Хруцкi працягвае традыцыю "малых галандцаў.

А "малыя галандцы", калi адыходзiць крышачку ў гiсторыю, пiсалi невялiкiя нацюрморты, але гэта было ўсё настолькi прапiсана, iхнiя карцiны настолькi жывыя: не тое, што, банальна, натуралiстычныя ("кiчаватыя"), а так якасна з душою зробленыя, што, бадай, сёння так анiхто i не напiша ўжо. I вось Хруцкi працягвае менавiта гэтую творчую нiдэрландскую плеяду. Я так мяркую, ён, хутчэй, сам ездзiў у Галандыю, бачыў там усё гэта i...

— I, як кажуць, набраўся творчага iмпэту!

— Дакладна! Хоць, безумоўна, у нацюрмортах нашага славутага земляка i бачныя нейкiя заморскiя рэчы (напрыклад, вазон з лiмонам — а гэта данiна менавiта "малым галандцам", якiя вельмi любiлi лiмонную скурку, што звiсае са стала па спiралi, ды розныя шклянкi з нейкай вадкасцю), але, тым жа часам, на яго творах пераважаюць i беларускiя матывы. Самыя знакавыя тут, безумоўна, грыбы. У дадатак, Хруцкi часта выкарыстоўваў беларускi глiняны глечык: менавiта той формы, якая была на яго Радзiме... Таму, бясспрэчна, сувязь з "малымi галандцамi" ў яго прасочваецца, але ўсё адно бачна, адчуваецца, што гэта — наш родны "галандзец"!

— А вось калi параўнаць вышэйзгаданых заходнееўрапейскiх мастакоў з нашым творцам?..

— Несумненна, не памяншаючы тэндэнцый Хруцкага, па каларыце, майстэрстве твораў галандцы мацнейшыя. Магчыма, нельга параўноўваць цэлую мастацкую школу з адным чалавекам... Але, калi браць да ўлiку, што на тэрыторыi ўсёй тагачаснай Расiйскай iмперыi не было майстроў нацюрморту, роўных па ўзроўнi з нашым суайчыннiкам, то Iвана Хруцкага можна смела ставiць у адзiн шэраг з тымi ж заходнееўрапейскiмi мастакамi... Сёння многiя знаўцы мастацтва кажуць: "Што нам тыя галандцы?! У нас ёсць свой!".

— Сяргей Мiкалаевiч, я некалi чуў, што Iван Хруцкi з'яўляўся i дызайнерам, што ён абстаўляў рэзiдэнцыi тагачаснага "вышэйшага" грамадства. Цi праўда гэта?

— Мяркую, на той час усе мастакi займалiся гэтым. Вось, напрыклад, нейкi мастак жыў, скажам, пад Полацкам у сваiм маёнтку. Там ён пiсаў карцiны, туды да яго прыязджалi па замову. I калi мастак трапляў у сядзiбу нейкага багатага буржуа, то, зразумела, атрымлiваў яшчэ i дадатковае заданне пiсьменна, па апошнiх павевах моды, абставiць i само памяшканне: дзесьцi карцiну павесiць, шторы змянiць, — карацей, выпрацаваць асноўную кампазiцыйную iдэю — тое, што мы сёння называем мастацкiм дызайнам... I, безумоўна, Хруцкi гэтым займаўся, бо, па-першае, ён быў акадэмiкам Пецярбургскай (!) Акадэмii мастацтваў — а гэта лепшая мастацкая ўстанова ўсёй Расiйскай iмперыi; а, па-другое, ён бачыў не толькi сталiчнае, пецярбургскае жыццё, унутраныя iнтэр'еры нават iмператарскiх палацаў, але i заходнееўрапейскiя матывы падчас сваiх вандровак у Еўропу — тое, да чаго заўжды iмкнулася расiйскае "вышэйшае" грамадства. Ну i, трэба сказаць, хтосьцi пабачыў у гасцях такое абсталяванне, iдэю i кажа: "Я сабе такое ж хачу!" Тут мастаку толькi i выконвай аўтарскiя замовы па iнтэр'ерах.

— Як так здарылася, што праз 100 гадоў пасля смерцi ў Iвана Хруцкага ўзнiкае вучань? Якiм чынам наш вялiкi суайчыннiк стаў вашым настаўнiкам?

— Гiсторыя такая... Да майго навучання ва ўнiверсiтэце я, асаблiва мастакоў i не ведаў: так, толькi самыя вядомыя iмёны — нават у мiнскiм Мастацкiм музеi быў толькi адзiн раз. А на першым курсе станавiлася неяк, можна сказаць, сорамна, калi студэнты з iншых гарадоў пыталiся, як там у сталiчным музеi, а я мiнчанiн нiчога i адказаць не мог. Таму i вырашыў па заканчэннi першага года навучання ўлетку наведаць наш Нацыянальны мастацкi музей. I вось, калi я туды патрапiў, я па-сапраўднаму быў уражаны — нiколi не падумаў бы, што ў нас ёсць такiя работы: Шышкiн, Брулоў, Жукоўскi, Трапiнiн, Лявiцкi... i Хруцкi. Тыдзень прыходзiў у музей з нататнiкам i занатоўваў усе мастацкiя работы. I вось гэты перапiс так мне шмат даў, што я ўжо не толькi вiзуальна памятаў размяшчэнне карцiн, але i асноўныя сюжэты, iх аўтараў. Дакладна тады я i ў сваёй галаве адзначыў Iвана Хруцкага, бо ўжо дагэтуль ведаў творчасць "малых галандцаў", i нават не мог уявiць, што тут, у Беларусi, былi мастакi з такiм жа ўзроўнем майстэрства, асаблiва ў нацюрморце...

...Крыху пазней я пазнаёмiўся з маiм будучым настаўнiкам Алесем Мемусам, якi, таксама, як i Хруцкi, закончыў Ленiнградскую Акадэмiю мастацтваў (а гэта самая прэстыжная мастацкая навучальная ўстанова ва ўсiм Савецкiм Саюзе) i якi прывiў, можна сказаць, нам любоў да беларускасцi: роднай мовы, якую заўжды выкарыстоўваў, неадчужальнасцi нашай матэрыяльнай культуры. У гэтым сэнсе, ён адстойваў i Хруцкага. I вось аднойчы, калi я на нейкiм пленэры пачаў усхваляцца творчасцю "малых галандцаў" (кшталту Рубенса), мне Мемус сказаў: "Сергiюш, ну што там галандцы?! У нас ёсць свой — Хруцкi". А яму адказваю: "А што там Хруцкi?!" — маўляў, я Хруцкага за пазуху заткну...

Але я так сказаў, бо ўжо некалькiх гадоў адсочваў мастацкi шлях беларускага знакамiтага мастака. Так, я аднойчы ад мясцовых забулдыгаў, у якiх за бутэльку мы заўжды набывалi фарбы, за капейкi займеў таўшчэзную кнiгу "Iван Хруцкi. Нацюрморт", выдадзеную ў Маскве. I, прачытаўшы яе ад коркi да коркi, захапiўшыся стылем, вырашыў зноўку выправiцца ў Мастацкi музей толькi дзеля аднаго Хруцкага. Цiкава, што назiраючы, як ён зрабiў нейкiя дэталi, я для сябе заўважаў: "Вось, я гэта зрабiў бы лепш, смачней, цiкавей". I пазней вырашыў паспрабаваць: пачаў капiраваць карцiны Хруцкага, дадаючы больш каларыту.

...I вось, гэты мой выраз Алесь Мемус мне ўвесь час нагадваў, кажучы: "Гэта ж Чарцiлiн! Ён абяцаў Хруцкага ў падмёткi зашыць!" А калi наступiў час напiсання дыплома, я прапанаваў Мемусу стаць маiм кiраўнiком, дык ён у мяне пытаецца: "А што за работа?" — Я ж са шматзначнай усмешкай кажу: "Нацюрморт"...

Мiкола ТАМАШЭВIЧ.

Фота Аляксея КУЛЬБIЦКАГА i аўтара.

ДАВЕДКА

Iван Хруцкi нарадзiўся ў мястэчку Вула 8 лютага 1810 года. Першапачатковую мастацкую адукацыю атрымаў на факультэце вольных мастацтваў Полацкага лiцэя, па заканчэннi якога паступiў у прэстыжную Пецярбургскую Акадэмiю мастацтваў, дзе навучаўся 9 гадоў. Мастак неаднаразова атрымлiваў медалi сваёй Акадэмii, а таксама быў узнагароджаны залатым гадзiннiкам ад цара Мiкалая I. А ў 1839 годзе Iван Хруцкi стаў акадэмiкам Акадэмii мастацтваў, пасля чаго вярнуўся на Радзiму.

У сваёй творчасцi знакамiты мастак аддаваў перавагу нацюрмортам, у сюжэтах якiх ён выкарыстоўваў звычайную гароднiну i садавiну, што можна было знайсцi на любым сялянскiм стале беларуса: моркву, капусту, грушы, гарбузы... Мастацкi стыль Iвана Хруцкага хутка займеў шмат прыхiльнiкаў i паслядоўнiкаў, што паспрыяла развiццю нацюрморта ў Расiйскай iмперыi.

Акрамя гэтага беларускi мастак з'яўляўся i майстрам партрэта, асаблiва шмат маляваў iх у сталых гадах. Тады ж у творчасцi мастака пачынаецца перыяд рэлiгiйных твораў. Памёр Iван Хруцкi 13 студзеня 1885 года, быў пахаваны на фамiльных могiлках у Захарнiчах.

←Як у кiно... з дрэнным фiналам

Лента Новостей ТОП-Новости Беларуси
Яндекс.Метрика