«Крычаўскі канёк»
У Крычаве на Дзень горада, які святкуецца 30 верасня, у дзень вызвалення горада ад нямецка-фашысцкіх захопнікаў, адначасова праходзяць тры фестывалі пад адзінай назвай “Крычаўскі канёк”: фестывалі-конкурсы па лепцы глінянай цацкі-свістулькі і народнай творчасці (у ім прымаюць удзел фальклорныя калектывы, салісты), шахматны турнір. Аб гэтым расказвае аўтар ідэі, кіраўнік, рэжысёр и каардынатар фестывалю, народны майстар Рэспублікі Беларусь, сябра Беларускага саюза майстроў народнай творчасці, кіраўнік дзіцячай народнай студыі дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва “Свістулька”, народнай студыі ДПМ “Добрасць” РЦК Вячаслаў Якавенка. Ён адрадзіў Падняпроўскую цацку-свістульку, за што быў узнагароджаны ў Маскве ордэнам “Пашаны і Славы”.
– Праект пачаў рэалізоўвацца з 2014 года як раённы фестываль-конкурс. У 2016 годзе ён ператварыўся ў міжрэгіянальны фестываль-конкурс. У мінулым годзе прайшоў ужо ў чацвёрты раз.
Цяжка пераацаніць актуальнасць праекта, для нашага раёна, асабліва ўсяго, што тычыцца гліны. Крычаў – старажытны ганчарскі цэнтр, гісторыя якога пачалася амаль 10 тысяч год таму ў эпоху каменнага веку. У 1136 годзе горад упамінаецца ў пісьмовых крыніцах у статутнай Смаленскага князя Расціслава Мсціславіча. З XIV стагоддзя вырабы крычаўскіх майстроў-ганчароў вядомыя ў Польшчы, Расіі, Літве. Чаго тут толькі ні выраблялі: кафлю, посуд, цацкі-свістулькі і іншыя рэчы. На працягу стагоддзяў вядомы нават ганчарскія дынастыі: Гера, Лычовых, Воранавых, Чартковых, Малека і іншых.
Крычаў знаходзіцца на тэрыторыі Верхняга Падняпроўя, а гэта месца пражывання славянскіх плямёнаў радзімічаў і смаленскіх крывічоў. Тут выраблялася падняпроўская гліняная цацка-свістулька, якая ўходзіць сваімі каранямі ў глыбокую архаічнасць. Апошнія майстры, якія яе выраблялі, Ганна Марачова з Доброўна і Настасся Камінская з Дрыбіна, памёрлі ў канцы 70-х мінулага стагоддзя. Захаваць і перадаць традыцыі па вырабу глінянай цацкі маладзейшаму пакаленню – гэта і ёсць галоўная і актуальная задача на сучасным этапе. Тэрмін рэалізацыі праекта не абмяжоўваецца часам, галоўнае – зрабіць фестываль-конкурс міжнародным.
Беларускі архіёлаг Андрэй Мяцельскі пры раскопках старажытнага Крычава знайшоў гліняную цацку-свістульку ў выяве галавы каня, без ножак. Фігурка нагадвае шахматнага каня. Яна датуецца XVII стагоддзем. Як ён адзначыў, свістулькі такой старажытнай формы вырабляліся менавіта толькі на Крычаўшчыне.
Крычаўская свістулька з’яўляецца часткай Падняпроўскай свістулькі, а першыя гліняныя фігуркі, у тым ліку ў выяве каня, на тэрыторыі Верхняга Падняпроўя датуюцца ІІ стагоддзем да нашай эры.
– Якія асноўныя мэты фестывалю?
– Напрамак дзейнасці фестывалю-конкурсу па лепцы глінянай цацкі-свістулькі “Крычаўскі канёк” – кераміка, работа з глінай. Мэты і задачы: адраджэнне і захаванне традыцый глінянай цацкі-свістулькі, выяўленне рэгіянальных асаблівасцей Падняпроўскай глінянай цацкі-свістулькі, выяўленне сучаснага стану народнай традыцыйнай свістулькі (гістарычныя, тэхналагічныя, нацыянальныя асаблівасці) і яе далейшае развіццё, развіццё творчых здольнасцей, мастацкага густу падрастаючага пакалення, пошук і падтрымка юных талентаў і г.д. Галоўнае на дадзены момант – зрабіць фестываль Верхнепадняпроўскім (каб удзел у ім прымалі майстры гэтага рэгіёна з Беларусі, Расіі і Украіны). Гэта значыць, зрабіць яго міжнародным.
– Хто прымае ўдзел у фестывалі-конкурсе?
– У фестывалі ў апошнія гады прымаюць удзел майстры з Расіі, Магілёва, Магілёўскай вобласці, а таксама ўсе жадаючыя дзеці і дарослыя нашага горада. Напрыклад, у 2019 годзе паказвалі сваё майстэрства прадстаўнікі Рослаўля, Клімавічаў, Чавусаў, Слаўгарада, Крычава. Усяго больш за трыццаць удзельнікаў.
Трэба адзначыць, што з кожным фестывалем павялічваецца не толькі колькасць удзельнікаў, але ж і з’яўляецца нешта новае, асаблівае, напрыклад, па вырабу кафлі, посуду і г.д. Аднаўляецца старажытны і ўжываецца сучасны ганчарскі фальклор. Плануецца рабіць фестываль ад 3 да 5 дзён, ператварыць яго ў ганчарскі пленэр ці форум. А на свята горада арганізаваць выстаўку-продаж вырабаў майстроў з іх майстар-класамі.
Фестываль “Крычаўскі канёк” працягвае і захоўвае традыцыі тысячагадовай Падняпроўскай керамікі. Дае магчымасць не толькі ўбачыць і набыць лепшыя ўзоры беларускай глінянай пластыкі, ганчарства, але ж стварыць з гліны сваімі рукамі любому жадаючаму свой уласны твор. Фестываль фарміруе мастацкі густ, прывівае любоў да Радзімы і яе культурнай спадчыны. У далейшым фестывальны брэнд “Крычаўскі канёк” мае ўсе магчымасці ператварыцца ў фестывальны брэнд усяго Верхняга Падняпроўя.
Аляксандр Гаўрыленка.