Школа — гэта не толькі агульнаадукацыйная ўстанова, але і дарога ў вялікае жыццё, неаглядны свет ведаў. У школе мы вучымся ўменню жыць у калектыве, быць праўдзівымі, спагадлівымі, мэтанакіраванымі і шмат чаму іншаму. А дапамагаюць нам у гэтым настаўнікі, якія дадуць мудрую параду, падставяць сваё плячо, падкажуць правільнае выйсце з той ці іншай сітуацыі, навучаць пераадольваць жыццёвыя цяжкасці і рухацца наперад. Менавіта такія настаўнікі былі ў маім жыцці і, я ўпэнена, такімі стануць сучасныя педагогі — маладыя, адукаваныя, харызматычныя, з высокім пачуццём адказнасці, поўныя творчай энергіі, якія выхоўваюць такіх жа цікавых, камунікабельных, здольных разважаць людзей. І сённяшні аповед пра іх.
23 сакавіка СШ № 4 г. Нясвіжа вітала фіналістаў конкурсу прафесійнага майстэрства «Педагагічны дэбют», які праходзіў у раёне ў чацвёрты раз. Ён праводзіцца з мэтай раскрыцця творчага патэнцыялу маладых педагогаў, умацавання матывацыі да педагагічнай дзейнасці, прафесійнай і асобаснай самарэалізацыі, павышэння значнасці і прэстыжу прафесіі педагога.
Як расказала намеснік начальніка аддзела адукацыі, спорту і турызму Нясвіжскага райвыканкама Святлана Шатрун, гэтаму папярэднічала вялікая работа. Конкурс пачаўся ў кастрычніку мінулага года і праходзіў у два этапы. Першы — школьны (заключаўся ў наведванні і ацэньванні школьнымі камісіямі адкрытых урокаў, якія давалі маладыя настаўнікі), другі — раённы. Ён падзяляўся на тры туры. Удзельнікі першага тура павінны былі прадставіць творчую работу (эсэ) «Прафесія, якую я выбраў» і прайсці псіхолага-педагагічнае тэсціраванне. Па выніках гэтага тура вызначыліся дванаццаць паўфіналістаў. Яны праводзілі адкрытыя ўрокі ў чужым класе іншай установы адукацыі, напярэдадні атрымаўшы тэму, а таксама прэзентавалі свой педагагічны вопыт. І па выніках гэтых двух тураў другога этапу вылучыліся шэсць фіналістаў, якія і прынялі ўдзел у трэцім — заключным. Гэта настаўнікі англійскай мовы Нясвіжскай гімназіі А. А. Пархомчык, англійскай мовы СШ № 2 г.п. Гарадзея І.І. Галтвяніцкі, беларускай мовы і літаратуры Ланскага НПК дз/с-СШ Н.І. Чарніцкая і настаўнік біялогіі гэтай установы А.Г. Атліванчык, кіраўнік фізічнага выхавання дзіцячага сада № 4 г. Нясвіжа «Караблік дзяцінства» Я.А. Цвяткоў і настаўнік гісторыі і геаграфіі Аношкаўскага НПК дз/с-СШ Я.А. Залескі.
Святлана Анатольеўна прыві-тала фіналістаў і гасцей свята, адзначыўшы, што маладыя спецыялісты, якія прыходзяць у наш раён — самыя лепшыя. Яны жадаюць працаваць, ісці ў клас, у групу дзіцячага садка, жадаюць даваць веды сваім вучням, выхаванцам, яны любяць дзяцей і атрымліваюць любоў у адказ.
І вось, прайшоўшы жараб’ёўку, удзельнікі зрабілі крок насустрач сваёй маленькай перамозе.
Заключны этап конкурсу уключаў творчую самапрэзентацыю “Мае першыя крокі ў прафесіі”, дзе маладыя спецыялісты выкарысталі самыя розныя дапаможныя сродкі: вершаваную форму падачы, песню і музычны акампанемент, дапамогу сваіх падапечных на сцэне і ў відэасюжэце, урыўкі з фільмаў; відэаролік “Педагог, якога чакаюць…”, у якім паказалі сябе як педагога, які за кароткі адрэзак часу ўжо паспеў наладзіць добрыя ўзаемаадносіны з дзецьмі. Заключнай часткай стала рашэнне педагагічных сітуацый. Адны не былі цяжкімі для вырашэння маладымі настаўнікамі, а некаторыя нават у вопытных педагогаў выклікалі пытанне: «А як бы я павяла сябе ў гэтым выпадку?» Напрыклад: 1. Рома (8 гадоў) адмаўляецца мыць рукі перад ужываннем ежы. Якімі будуць вашы дзеянні? 2. Каця (7 гадоў) і Барыс (8 гадоў). Деці канфліктуюць па прычыне месца за партай. Як паступіце вы? 3. Вучань незадаволены сваёй адзнакай і ў якасці пратэсту залазіць на вучнёўскі стол. У класе раздаецца звонкі смех, што цягне за сабой зрыў рабочай абстаноўкі. Урок немагчыма працягваць. Што будзеце рабіць?
Выступленні маладых спецыялістаў, нягледзячы на іх невялікі педагагічны вопыт, прыцягвалі сваім высокім прафесійным падыходам да справы, інтэлектуальнай напоўненасцю, культурай маўлення, аратарскім майстэрствам, артыстызмам, уменнем знаходзіць выйсце з той ці іншай сітуацыі. Конкурс быў настолькі цікавым, пранікнёным і, у той жа час, вельмі складаным не толькі для ўдзельнікаў, але і для членаў журы, якія ў некаторыя моманты, як стала вядома пазней, хваляваліся больш чым самі канкурсанты. Ацэньванне выступоўцаў патрабавала ад журы пільнай увагі, напружанай працы. Пасля самапрэзентацыі журы папрасіла дадатковы музычны нумар, каб паспець падвесці вынікі. Як адзначыла член журы, старшыня раённага камітэта Беларускага прафсаюза работнікаў адукацыі і навукі Людміла Крупец, судзіць было нялёгка і самым складаным, на яе думку, была творчая самапрэзентацыя.
— Некаторых педагогаў члены журы бачылі першы раз, і скласці сваё ўражанне пра канкурсанта толькі па тым, як ён паказвае сябе на сцэне, вельмі няпроста. Але ўсе дастойна вытрымалі гэта выпрабаванне, а мы стараліся быць справядлівымі і аб’ектыўнымі, — сказала Людміла Уладзіміраўна.
Напрыканцы мерапрыемства словы віншавання і падзякі за ўдзел канкурсантам, а балель-шчыкам за падтрымку выказала начальнік аддзела адукацыі, спорту і турызму Нясвіжскага райвыканкама А.У. Клішэвіч. Алена Уладзіміраўна пажадала на будучае, каб конкурс праходзіў у вялікай зале, каб было болей педагогаў, дзяцей.
— Сёння хацелася, каб сваіх настаўнікаў убачылі і падтрымалі вучні, маленькія дашкаляты, — сказала Алена Уладзіміраўна і дадала: — А відэаролікі мы абавязкова пакажам настаўнікам раёна на педагагічнай канферэнцыі, бо падзяліцца сапраўды ёсць чым.
Хоць конкурс і прадугледжваў саперніцтва і быў арганізаваны, каб вызначыць лепшага, усе этапы прайшлі ў сяброўскай і добразычлівай атмасферы, дзе ўдзельнікі падтрымлівалі адзін аднаго. Але, як і ў кожным конкурсе, тут вызначыліся пераможцы. З невялікім адрывам па колькасці балаў прыступкі п’едэстала гонару занялі Іван Ігаравіч Галтвяніцкі, Яўген Аляксандравіч Залескі і Анастасія Генадзьеўна Атліванчык, заняўшы адпаведна першае, другое і трэцяе месцы. Яны атрымалі дыпломы I, II, III ступені, Ганаровыя граматы аддзела адукацыі, спорту і турызму Нясвіжскага райвыканкама і грашовыя сертыфікаты ад раённага камітэта Беларускага прафсаюза работнікаў адукацыі і навукі. А Яўген Залескі атрымаў яшчэ і прыз глядацкіх сімпатый па выніках анлайн-галасавання, якое праходзіла напярэдадні, набраўшы 500 галасоў. Астатнія фіналісты — Наталлля Ігараўна Чарніцкая, Алена Аляксандраўна Пархомчык і Яўген Алегавіч Цвяткоў — атрымалі дыпломы ўдзельнікаў і Ганаровыя граматы аддзела адукацыі, спорту і турызму райвыканкама.
Мяне настолькі ўразіў гэты конкурс, што, вярнуўшыся на работу, я папрасіла дазволу ў кіраўніцтва прысутнічаць на наступным, а калі пазней даведалася, што ён праходзіць раз у тры гады, то крышачку засмуцілася. Настолькі моцнымі, змястоўнымі, былі выступленні маладых дараванняў. Перапаўняла пачуццё гонару за тое, што ў сістэму адукацыі прыходзяць такія таленавітыя, разумныя спецыялісты, а гэта значыць, што ў яе ёсць будучыня. Вельмі хочацца, каб і надалей у вачах гэтых людзей гарэлі іскрынкі радасці, дабрыні і любові да сваіх вучняў, каб ніколі не перасыхала тая крынічка, з якой яны чэрпаюць натхненне, энтузіязм, жаданне працаваць, імкненне спасцігаць новае. І, што самае галоўнае, каб гэтыя імкненні, жаданні ўбачылі і пад-трымалі, бо яны паўнапраўна заслугоўваюць увагі, павагі і падтрымкі, у тым ліку і матэрыяльнай, што сёння немалаважна для маладых спецыялістаў. Яны невыпадковыя людзі ў гэтай прафесіі. Сеяць разумнае, добрае, вечнае — гэта іх прызванне. І я вельмі рада за тых дзяцей, бацькоў, якім пашчасціла мець такіх педагогаў. Гэта не толькі мая асабістая думка, але і тых, з кім я мела магчымасць пагутарыць: членаў журы, кіраўніцтва аддзела адукацыі, якія казалі толькі добрыя словы — пра ўсіх разам і кожнага маладога педагога па-асобку. Яны дастойныя прадстаўнікі сваёй прафесіі, якіх любяць дзеці, паважаюць калегі, якімі ганарацца бацькі.
Вольга КАНДРУКЕВІЧ.