Першыя каляровыя здымкi Беларуси TUT

Источник материала:  
21.06.2011 08:00 — Новости Культуры

Першыя каляровыя здымкi Беларуси TUT

TUT.BY
Беларускі дзяржаўны архіў кінафотафонадакументаў захоўвае аўдыёвізуальныя дакументы на розных носьбітах. Самы шматлікі іх від – фотадакументы на плёначных носьбітах. Мы вырашылі звярнуцца да найбольш ранніх каляровых дакументаў, створаных у 50-х гадах ХХ стагоддзя. Іх выкарыстанне ў свой час, як і многіх іншых архіўных дакументаў, было абмежавана. Ужо першая спроба іх "рэанімацыі" выклікала сенсацыю.

Першыя каляровыя здымкi Беларуси TUT

У 2007 годзе ў БДАКФФД падчас пераводу фотадакументаў у лічбавы фармат выявілася, што найбольш раннімі каляровымі дакументамі з'яўляюцца дакументы аб святочнай дэманстрацыі 1 мая 1952 года ў Мінску, здадзеныя на захоўванне Беларускім тэлеграфным агенцтвам (БелТА) у 1957 годзе. Акрамя агенцтва БелТА, дакументы таго перыяду былі перададзены на дзяржаўнае захоўванне рэдакцыямі газеты "Гродненская праўда", часопісаў "Сельская гаспадарка" (назва выдання прыведзена на аснове здатачнага вопісу) і "Маладосць", Тэлеграфным агенцтвам Савецкага Саюза (ТАСС), Беларускім таварыствам дружбы і культурнай сувязі з замежнымі краінамі і калекцыянерамі Я. Рапасавым, І. Салавейчыкам, І. Пікманам, А. Дзітлавым і іншымі. Як найчасцей сустракаемых аўтараў фотадакументаў трэба адзначыць фотакарэспандэнтаў А. Дзітлава, В. Лупейку, Г. Бягуна (агенцтва БелТА) і А. Карніцкага ("Сельская гаспадарка").

Першыя каляровыя здымкi Беларуси TUT

Першыя каляровыя здымкi Беларуси TUT

Першыя каляровыя здымкi Беларуси TUT

У 2010 годзе падчас першапачатковай навуковай апрацоўкі асабістай калекцыі А. Дзітлава былі выяўлены новыя каляровыя фотадакументы 1952-1959 гадоў. Гэта яшчэ раз падкрэсліла правільнасць высновы, што пра колер на Беларусі можна казаць толькі з пачатку 1950-х. Але гэта не аспрэчвае і магчымасці больш ранняга выкарыстання каляровых фотаматэрыялаў. Са з'яўленнем доступу да трафейных каляровых фотаматэрыялаў савецкія фатографы пачалі іх выкарыстоўваць ужо ў другой палове 1940-х гадоў. Аб гэтым сведчыць і прысутнасць у калекцыі А. Дзітлава дакументаў за дадзены перыяд. Зыходзячы з памет аўтара калекцыі, ёсць верагоднасць наяўнасці фотадакументаў і за 1946 год, але гэта, хутчэй за ўсё, будуць адзінкавыя кадры. Пра масавае выкарыстанне каляровых фотаматэрыялаў у СССР (у тым ліку і ў Беларусі) можна казаць только з пачатку 1950-х, калі была наладжана вытворчасць айчынных каляровых фотаматэрыялаў.

Першыя каляровыя здымкi Беларуси TUT

Першыя каляровыя здымкi Беларуси TUT

Першыя каляровыя здымкi Беларуси TUT

Першыя каляровыя здымкi Беларуси TUT

Першыя каляровыя здымкi Беларуси TUT

У 1950-я гады каляровыя фотаматэрыялы былі вялікім дэфіцытам, таму іх размяркоўвалі па арганізацыях у залежнасці ад іх статусу і дзяржаўнага заказу. Пад час адкрыцця выставы "Колер 50-х" у Цэнтральнай бібліятэцы імя Янкі Купалы у студзені 2008 года адным з выступаючых было адзначана, што прадстаўленыя дакументы з'яўляюцца "гламурам 50-х", глянцавым адбіткам тагачаснай рэальнасці. Але гэта ніякім чынам не адбіваецца на каштоўнасці дакументаў. Каляровае адлюстраванне дазваляе неардынарна паглядзець на адлюстроўваемую падзею і, відавочна, выйграе ў чорна-белага па ўспрыманні.

Тэматыка дакументаў вельмі рознапланавая і прадстаўляе афіцыёз з усёй спецыфікай падзей таго часу. У іх выразна адлюстраваны грамадска-палітычныя мерапрыемствы, розныя галіны народнай гаспадаркі, віды гарадоў, быт насельніцтва і г. д. Акрамя таго, успрыманне ў колеры дазваляе па-новаму ўбачыць дастаткова звычайныя, побытавыя рэчы: нацыянальнае і паўсядзённае адзенне, фасады будынкаў, каляровую гаму абсталявання і іншыя акалічнасці. Напрыклад, каляровы партрэт ардэнаносца дазваляе разгледзець нават колер яго вачэй – такую мізэрную, амаль незаўважаную часцінку каляровага фотаздымка.

Першыя каляровыя здымкi Беларуси TUT

Першыя каляровыя здымкi Беларуси TUT

Першыя каляровыя здымкi Беларуси TUT

Першыя каляровыя здымкi Беларуси TUT

Сярод фотадакументаў характэрнымі з'яўляюцца калекцыі Я. Рапасава і І. Пікмана. Калекцыя былога фотакарэспандэнта газеты "Труд" Я. Рапасава прадстаўлена фотаздымкамі вядомых беларускіх пісьменнікаў Якуба Коласа, Пятруся Броўкі, Міхася Лынькова, Максіма Танка, Івана Шамякіна і іншых за 1954-1959 гады падчас іх знаходжання ў Маскве. Калекцыя кінааператара і рэжысёра кінастудыі "Беларусьфільм" І.Пікмана, які пры пераездзе на жыхарства ў ЗША ў 1990 годзе здаў дакументы на захоўванне ў БДАКФФД, прысвечана Белавежскай пушчы: яе фаўне і флоры, працоўнай і навуковай дзейнасці яе супрацоўнікаў і г. д.

Асобна трэба адзначыць фотадакументы пра тэатральнае жыццё - сцэны са спектакляў (БелТА, А. Дзітлаў), якія ў параўнанні з іх шматлікімі чорна-белымі братамі выклікаюць асаблівую цікавасць. Хутчэй за ўсё, яны ні ў якіх выданнях не друкаваліся і нікому не вядомыя як каляровыя.

Храналогія паступлення дакументаў на дзяржаўнае захоўванне адсутнічае. З 1957 года да пачатку 1970-х гадоў дакументы паступалі сістэматычна асобнымі блокамі. У больш познія гады, уключаючы 1999 год, яны сустракаюцца толькі ў асабістых калекцыях. Адсюль вынікае, што ў пазнейшых паступленнях магчыма выяўленне каляровых фотадакументаў з больш ранняй даціроўкай. Як, напрыклад, дакументы аб народным паэце БССР Якубе Коласе. Першы каляровы дакумент, датаваны 8 верасня 1952 года, паступіў на захоўванне ў 1957 годзе (БелТА, А. Дзітлаў). Наступныя, датаваныя 1954-1956 гадамі, паступілі ўжо ў 1979 годзе (калекцыянер Я. Рапасаў). Апошнія паступленні 2010 года – асабістая калек-цыя А. Дзітлава. Пасля першапачатковай навуковай апрацоўкі яе невялікай часткі, можна зрабіць выснову, што Дзітлаў быў першым фатографам у Беларусі, які пачаў выкарыстоўваць каляровы фотаматэрыял у сваёй працы. Больш ранніх дакументаў, чым у яго, не выяўлена. Іх асаблівасць у наяўнасці арыгінальнага каляровага негатыва, а не пазітыва ці яго наступнай копіі.

Першыя каляровыя здымкi Беларуси TUT

Першыя каляровыя здымкi Беларуси TUT

Першыя каляровыя здымкi Беларуси TUT

Першыя каляровыя здымкi Беларуси TUT

Першыя каляровыя здымкi Беларуси TUT

Першыя каляровыя здымкi Беларуси TUT

У сістэматычным каталогу БДАКФФД да пачатку XXI стагоддзя ўсе кантрольныя адбіткі на каталож-ных картках фотадакументаў прадстаўлены ў чорна-белым варыянце. Гэта тлумачыцца адсутнасцю пат-рэбнага абсталявання і хімічных рэактываў для каляровага пазітыўнага працэсу. На той час архіў не мог надрукаваць каляровы фотадакумент. Чорна-белы ж адбітак з каляровага негатыва прадстаўляе плоскае, шэрае адлюстраванне з адсутнасцю паўтаноў, што не давала і рэальнага ўспрымання адлюстроўваемай падзеі. На самой каталожнай картцы ўказанне на каляровасць адсутнічала. Даследчык не атрымліваў ніякай інфармацыі аб тым, што той ці іншы дакумент з'яўляецца каляровым.

Першыя каляровыя здымкi Беларуси TUT

Негатывы-арыгіналы прадстаўлены немаскіраванай плёнкай на гаручай нітратцэлюлознай аснове: фотапленка "AGFACOLOR B" (Германія) і "Фабрика-3" (СССР). Верагодней за ўсё, савецкая плёнка з'яўляецца аналагам нямецкай. У наш час немаскіраваная плёнка не вырабляецца. Надрукаваць традыцыйным спосабам каляровы фотаздымак немагчыма: адсутнічаюць як фотапапера, так і рэактывы для хімічнага працэсу.

Выкарыстоўваемы з 1970-х гадоў перавод фотадакументаў на трыацэтатную негаручую аснову жаданага выніку прынесці не змог - колер фотаздымка незваротна губляецца. І як вынік - дакумент аўтаматычна губляе сваю арыгінальнасць.

Аб'ектыўна паўстае пытанне: "А чаму толькі сёння і зараз з'явілася магчымасць убачыць гэтыя дакументы ў іх першапачатковым выглядзе?". Адказ вельмі просты. Прымяненне інфармацыйных тэхналогій у архіўнай галіне, назапашванне вопыту па пераводзе ў лічбавы фармат фотадакументаў прадаставіла магчымасць даць ім другое жыццё. Лічбавыя тэхналогіі дазваляюць стварыць копію арыгінальнага фотадакумента з усёй паўнатою захавання яго каляровых характарыстык. З 1997 года ў БДАКФФД вядзецца планавая праца па стварэнні лічбавага фонду карыстання фотадакументаў. Першымі былі пераведзены ў лічбавы фармат "вялікія" з "3" (10х15см) па "6" (24х30см) памеры фотадакументаў. Сярод іх каляровымі былі толькі тры дакументы. Каляровыя ж негатывы пераводзіліся ў лічбавы фармат толькі пры выкананні заказаў. Чарга для валавага пераводу ў лічбу каляровых фотадакументаў падыйшла толькі ў 2007 годзе. Асноўная частка каляровых негатываў прадстаўлена дакументамі "1" (6х4,5-6х9см) і "0" (24х36мм) памераў.

Вынікі апрацоўкі значнай колькасці негатываў даюць магчымасць падзяліць іх па ступені захоўвання на тры катэгорыі:

• дакументы без бачных парушэнняў перадачы колеру, лёгка карэктуюцца ў ручным і аўтаматычным рэжымах;

• дакументы з бачнымі вокам частковымі пашкоджаннямі каляровых слаёў, патрабуюць больш дэта-лёвай ручной карэкцыі колеру, асабліва ў пашкоджаных месцах;

• дакументы, незваротна згубленыя як каляровыя ў сувязі з частковым згасаннем каляровых слаёў (разбаланс). Яны маюць жоўтае або карычнева-зялёнае адценне. Гэтаму дэфекту падвержаны фотадаку-менты, вырабленыя з парушэннем фотахімічнага працэсу (пераэкспанаваныя альбо перапраяўленыя).

Пры наяўнасці дублетных негатываў неабходна перавесці ў лічбавы фармат усе, каб у будучым была магчымасць выбраць сярод іх найбольш якасны. Гэта звязана з тым, што візуальна немагчыма вызна-чыць ступень згасання каляровых слаёў: вока бачыць только яўныя тэхнічныя і хімічныя пашкоджанні плёнкі. У ходзе далейшай працы па карэкцыі каляровых і тонавых характарыстык ужо пераведзенага ў лічбу дакумента неабходна захоўваць некалькі яго копій у розных каляровых варыянтах. Усё гэта пат-рабуе ад аператара вопыту працы з каляровымі негатывамі, а галоўнае – адчуванне (разуменне) колеру (наяўнасць вопыту працы фатографам-прафесіяналам).

Першыя каляровыя здымкi Беларуси TUT

Першыя каляровыя здымкi Беларуси TUT

Першыя каляровыя здымкi Беларуси TUT

Першыя каляровыя здымкi Беларуси TUT

Першыя каляровыя здымкi Беларуси TUT

Першыя каляровыя здымкi Беларуси TUT

Нельга не разгледзець і тэхнічны бок стварэння лічбавай копіі фотадакумента. Усе слайд-сканары пры-стасаваны для работы са стандартным фотаматэрыялам позняй вытворчасці. Пры апрацоўцы дакументаў 1950-х для атрымання якаснай копіі патрэбна адаптацыя сканара. Гэта, у першую чаргу, да-тычыць перавода ў лічбавую форму дакументаў "1" памеру (6х4,5-6х9см). Рамкі слайд-сканара разлічаны на стандартны памер негатыва, а шмат і нестандартных, якія з вялікай рамкі вывальваюцца, а ў рамцы меншага памеру не змяшчаюцца. Акрамя таго, каляровыя плёнкі з цягам часу дэфармуюцца (скручваюцца), што таксама ўносіць свае асаблівасці пры пераводзе дакумента ў лічбу. Неабходны ад-паведныя насадкі для роўнай падачы негатыва ў сканар. У гэтым сэнсе добра сябе зарэкамендавалі ска-нары фірмы "NIKON".

На ступень захаванасці негатываў значны ўплыў аказвае якасць выкарыстоўваемага матэрыялу. Як паказаў час, фотаплёнка фірмы "AGFA" больш устойлівая да ўздзеяння часам. Фізіка-хімічныя працэсы, якія прыводзяць да распаду як асновы, так і эмульсіі, працякаюць у іх павольней. Але гэта не азначае, што дакумент будзе вечны. Выснова: каляровыя фотадакументы павінны быць пераведзены ў лічбавы формат у першую чаргу, таму што яе асноўны кампанент – каляровы фарбавальнік – вельмі няўстойлівы.

На сучасны момант усе каляровыя фотадакументы, якія знаходзяцца на захоўванні ў БДАКФФД, пера-ведзены ў лічбавы фармат. У архiве ўпэўнены, што ў будучым з'явяцца яшчэ больш раннія каляровыя фотадакументы на арыгінальных носьбітах.

TUT.BY – толькi ў нас… 
←Прожигательница жизни

Лента Новостей ТОП-Новости Беларуси
Яндекс.Метрика